maanantai 1. lokakuuta 2012

Pelit osana markkinointia

Olen pitänyt jo tovin ajatusta pelimarkkinoinnista varsin kiehtovana ja miettinyt monta kertaa, että heti kun on enemmän aikaa niin tutustun aiheeseen paremmin. No aika on käytetty aina johonkin muuhun, mutta tämän tehtävän myötä sitä sitten olisi pitänyt löytyä pelaamiseen ja siitä raportointiin.

Jokunen päivä sitten päätin, että nyt on vihdoin aika ottaa ensi askeleet pelimaailmaan. Menin sivuille, josta löytyy Ilkan linkkejä erilaisiin peleihin ja aloin sieltä sitten tutustumaan niihin melko summamutikassa. Opiskeluryhmän FB-ryhmässä suositeltiin Dear Esther -peliä, joten arvelin kokeilla sitä ensimmäiseksi. Sainkin pelin ladattua, mutta kun yritin aloittaa pelaamisen, peli ilmoitti, että yhteyteni on liian hidas, ja näin ollen pelaaminen ei onnistu. No jaa, koska en töissäkään voi pelata, niin tämä peli oli sitten käsitelty tämän ilmoituksen myötä.


Melominen Saimaalla on elämys, verkkopelit taas - hmm.

Seuraavaksi kävin lataamassa Hattrick-nimisen pelin. Siihen yhteyteni nopeus riitti, mutta en ymmärtänyt pelin sisällöstä mitään. Minä olin joku manageri, jolla oli joukko epämääräisiä pelaajia ja jostain tuli aikataulu peleistä, joita olis pitänyt pelata jossain ja joskus. Tässä vaiheessa totesin, että jos en saa kurssia läpi ilman pelaamatta pelejä, niin siinä tapauksessa en sitten saa.

Mutta, mutta. Lopulta päädyin Advergames.com-sivuille ja löysin sieltä Byzantium Tests -nimisen mainospelin. Pelissä tehdään erilaisia persoonallisuustestejä ja niihinhän on helppo jäädä koukkuun, koska itsensä analysointi on aina kiinnostavaa.

Pelit osana markkinointia


Pelimarkkinoinnin sanotaan olevan yksi nopeimmin kasvavia markkinoinnin muotoja. Pelit ovat monessakin mielessä erittäin tehokas markkinoinnin työkalu. Tässä muutamia syitä CreaCom Oy:n mukaan:
  • Pelit innostavat ja luovat vahvan tunnesiteen myös pelissä mukana olevaan brändiin
  • Peliä pelataan uudestaan ja uudestaan, jopa vuosien ajan
  • Sosiaalisten pelien kohderyhmä on houkutteleva: 30-40 vuotiaat, hyvin toimeentulevat henkilöt
  • Sosiaalinen kommunikointi mahdollistaa pelin nopean leviämisen (esim. Facebookin kautta)
  • Mitattavuus - Pelaajan toimia voidaan seurata ja hyödyntää niitä viestintään
  • Pelit ovat hauskoja

Pelimarkkinoinnin muodot


Pelimarkkinoinnissa on ainakin kolme erilaista muotoa: pelin sisäinen mainostus, täysin uudet mainospelit ja olemassa olevista peleistä asiakkaille brändätyt pelit.

Pelien sisäisen mainoksen voi toteuttaa helpoimmin ostetuilla mainoksilla, joita näytetään mainosraha-perustaisissa peleissä. Toinen tapa on saada oma tuote osaksi peliä. Aihetta googlaillessa nousee selvästi esille, että jos tuote sopii pelin luonteeseen, se ei juurikaan ärsytä pelaajia vaan parhaimmillaan nostaa tuotteen myyntiä selvästi. Jos tuote ei sovi pelin teemaan, niin mainonta koetaan ärsyttävänä. Osa pelaajista tuntuu jopa pitävän siitä, että että pelissä ei osteta virvoitusjuomaa vaan se voi olla Coca Colaa tai Fantaa.

Toinen pelimarkkinoinnin muoto, mainospelit, ovat mainostajille kokonaan tehtyjä pelejä, joita mainostajat voivat jakaa asiakkailleen ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan esimerkiksi ostosten yhteydessä. Toinen tapa tehdä mainospelejä, on tehdä niistä kaksi erillistä versiota joista toista, pienempää versiota käytetään tiedottamaan uutuuksista ja kampanjoista asiakkaille, ja toista jatkamaan brändikokemusta ostotapahtuman jälkeen.

Näistä mainospeleistä esimerkkinä siis peli, jota itse pelasin eli Byzantium Tests. Pelissä tehdään hieman outojakin persoonallisuustestejä teemalla Are you normal?. Itse testin aikana ei mainoksia näy, vaikka testin luonne on sellainen, että tuotemainontaa kysymysten vaihtoehdoissa voisi tehdä. Testin lopussa tulosten saamisen yhteydessä tulee esille pelin sponsorikin, joka tässä tapauksessa on Cinemax. Tässä pelissä sponsorin rooli jää kyllä todella pieneksi.


Ruutukaappauskuva Golden Pistachio -pelistä.

Kolmatta pelimarkkinoinnin muotoa voidaan toteuttaa muuttamalla jo tunnettu peli täysin mainostajan brändin mukaiseksi, ja hyödyntää näin pelin jo saanutta huomioarvoa. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Wonderful Pistachios –yritykselle brändätty Angry Birds –peli The Hunt for Golden Pistachio. Peli on muuten aivan normaali Angry Birds -peli, mutta pelin eri paikoissa on pistaasipähkinöitä. Pelin sivussa kulkee myös koko ajan teksti "osta nyt". Ja nappulaa painamalla löydät lähimmin kaupan, josta näitä Golden Pistachio -pähköinöitä saa. Tämä mainosmuoto upposi hyvin ainakin minuun ja tuote tulee erittäin hyvin esillä tällä tavoin.

Pelit toimivat parhaimmillaan muiden markkinointitoimenpiteiden jatkona, jolloin ne tarjoavat mainostajille oivallisen kanavan brändin levittämiseen ja sitoutumisen nostamiseen. Nykyisin peleistä on lisäksi helppoa ja vaivatonta saada käyttäjätietoa esimerkiksi pelien latausmääristä, pelaajien demograafisista tiedoista sekä käyttökerroista, jolloin markkinoinnin tehokkuutta on helppoa ja edullista mitata.

Peleissä markkinointi kiinnostaa ehkä vieläkin enemmän kuin ennen tehtävän aloittamista. Tästä on hyvä jatkaa opintietä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti