perjantai 20. huhtikuuta 2012

Yrityksen visio ja e-Strategia

Mikä on vision merkitys sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Visio on yhteinen näkemys yrityksen tulevaisuuden suunnasta eli yksinkertaisimmillaan se vastaa kysymykseen ”miksi tai millaiseksi haluamme tulla”. Hyvä ja ymmärrettävä visio antaa yritykselle, sen työntekijöille ja sidosryhmille selkeät suuntaviivat ja helpottaa strategiaan kytkeytyvien mittarien valintaa. Parhaimmillaan visio yhdistää toiminnan tarkoituksen, arvot, päämäärät ja innostavan tavoitekuvan selkeäksi kokonaisuudeksi.

Selkeää visiota kohti on helppo soutaa samaan tahtiin.

Yritystoiminnan eri osa-alueille voidaan luoda omat tarkennetut strategiat mutta kaikkien tulee tähdätä saman vision toteuttamiseen. E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo näin yhdessä muiden "alastrategioiden" kanssa yrityksen menestymisen edellytykset.

Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

E-strategia on osa yrityksen strategiatyötä, joten lähtökohdat sen rakentamiseen ovat samat kuin perusstrategiatyössä: analysoidaan yrityksen nykytila, määritellään tavoitteet, valitaan keinot ja välineet tavoitteeseen pääsemiseksi ja päätetään mittaustavoista. Eli SOSTAC-malli toimii tässäkin hyvänä työpaperina.

E-strategian luomisessa lähtökohtana on liiketoiminnan kehittäminen ja tavoitteena on saada ICT:n avulla kilpailuetua ja liiketoiminnallista hyötyä visiossa ja strategiassa määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa käytännössä parhaan hyödyn ottamista tietotekniikan ja -verkkojen käytöstä sekä toimintaprosessien tehostamista. E-strategian suunnitteluun kuuluvat liiketoimintamallin ja toimintatapojen rakentaminen, verkostoituminen, palvelujen ketjuttaminen ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen tunteminen.

On erittäin tärkeää, että e-toiminnot ovat suunnitellusti osa yrityksen perustoimintaa. Toiminnanohjaus, asiakkuudenhallinta, kapasiteetinhallinta ovat asioita, joiden pitää olla kunnossa, jotta markkinoinnista ja myynnistä saadaan kaikki irti. Jos verkkokaupasta ostoksen tehnyt asiakas aiheuttaa kaaoksen yrityksessä, on jotain pahasti pielessä.

E-markkinointistrategia JM eMotionin mukaan.
Finland EasyHoliday Oy:n e-strategia

Finland Easyholidayn e-strategiaprosessi on aloitettu noin vuosi sitten Kirsi Mikkolan vetämän eAskel-prosessin kautta. Aloitusvaiheessa määriteltiin yrityksen lähtötilanne, kohderyhmät, jakelukanavat, toiminnanohjaus, asiakkuuden hallinta, tuotekehitys ja verkkokauppa. Lähtötilanteen analysoinnin jälkeen määriteltiin tavoitteet ja luotiin toimenpidesuunnitelma eli päätettiin kuinka tavoitteisiin päästään.

Aloitin itse työt Finland EasyHolidayn palveluksessa noin kuukausi sitten ja olen käynyt läpi vuosi sitten aloitettua kehitystyötä. On hyvä todeta, että lähtötilanteesta on menty mukavasti eteenpäin. Osa asioista on jäänyt "hautumaan", mutta monta asia on myös työstetty eteenpäin. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että järjestelmien osalta on menty huikeasti eteenpäin, ja kun tämä on tehty suunnitellusti ja hallitusti, niin tästä on hyvä jatkaa työstämistä.



1 kommentti:

  1. Pia, hyvä.

    Visio voidaan mieltää myös toiminnalliseksi ja imagolliseksi visioksi. Esim. "Ylläs on ykkönen" tai "Feel the spirit of Nature" sisältää imagollisen vision, mutta toimenpiteisiin tarvitaan toiminnallinen visio, joka johtaa ja määrittää strategiaa ja toimintasuunnitelmien laadintaa sekä ns. strategia jalkautusta yrityksen työntekijöille.

    Visio on siis usean vuoden tavoitetila, mutta muuttavassa maailmassa sitä ja myös strategiaa tulee tarkastella lyhyelläkin aikasyklillä. Yritykselle tulisi olla ns. imagollinen visio ja toiminnallinen visio. Imagollinen ohjaa markkinointi- ja viestintätoimia ja toiminnallinen henkilöstöpolitiikkaa ja käytännön arkea.

    Ns. strategisia perusolettamuksia tulisi yristyksessä arvioida jatkuvasti.

    e-strategiassa painopistealueet ja tavoitteet liiketoiminnalle valitaan yrityksen koon, asiakkuuksien, ja toimia-alan tai osaamisen pohjalta.

    Pk-yrityksissa strategiaa tai toimenpiteitä suunnitellaan usein ilman dokumentoitia ja näin ollen asiat jäävät toteuttamatta ja strategia jalkauttamatta turhan useinkin.

    VastaaPoista