keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Taktiikkaa ja actionia


SOSTAC on Paul Smithin kehittämä malli markkinoinnin suunnittelun avuksi. On olemassa hyvinkin erilaisia malleja hyvästä markkinointisuunnitelmasta, mutta monet ovat sitä mieltä, että SOSTACista löytyvät kaikki ne elementit, jotka vähintään pitää löytyä hyvästä markkinointisuunnitelmasta. Malli jakautuu kuuteen osioon:

S stands for Situation Analysis – Missä olemme nyt?
O stands for Objectives – Mihin haluamme mennä?
S stands for Strategy – Strategia?
T stands for Tactics – Millä keinoin aiomme toteuttaa strategian?
A is for Action or implementation - Toteutus
C is for Control – Kuinka mittaamme, monitoroimme, arvioimme ja päivitämme

Näihin osioihin lisätään vielä kolme ämmää eli Men, Money ja Minutes. Eli kuvataan minkälaisilla resursseilla näitä asioita voidaan tehdä. Minkälaisilla henkilöstöresursseilla, minkälaisilla taloudellisilla resursseilla ja minkälaisilla aikatauluilla.

Action

Päätin ryhtyä toimeen ja pistää uuden työpaikkani markkinointisuunnitelman SOSTACin avulla kuntoon. Siinähän sitä kehitystehtävää onkin kerrakseen eli tästä enemmän myöhemmin.

Tässä tehtävässähän piti vertailla markkinointisuunnitelman tekoa ennen ja jälkeen internetin. Jos vertailun pohjana käyttää SOSTAC-mallia, niin SOS kohdista voi todeta, että markkinointisuunnitelman teko ei ole kai muuttunut juuri mitenkään. Tosin esim. nykytilan arviointi on muuttunut helpommaksi, niin paljon tietoa on saatavissa esim. Googlesta. Itse olen käyttänyt viime päivinä melkoisen määrän aikaa analysoiden ihmisten käyttäytymistä, kilpailijoiden toimia ja yrityksen nykytilaa. Jaa jäänyt valitettavasti aivan koukkuun erilaisiin analysointityökaluihin….

 T-osuudessa muutos tulee siitä, että internet on muuttanut työkaluja, mutta muutapa muutosta ei juuri ole. Myös toteutusosioon on tullut paljon työkaluja lisää. Erilaiset sähköiset työkalut ja välineet mahdollistavat entistä tarkemman segmentoinnin, mikä tarkoittaa myös lisääntynyttä työmäärää. Mittaamista sähköinen maailma on puolestaan helpottanut. Eli lyhyesti voisi kai todeta, että työkalut ovat muuttuneet, mutta perusta on pysynyt entisellään.  

3 kommenttia:

  1. Jään odottelemaan raportointiasi kehitystyöstä. Mietin, olisiko tässä tehtävässä pitänyt mainita konkreettisia esimerkkejä verkkotyökaluista, joita voi nykyään hyödyntää.

    Samaa mieltä kyllä, että perusta on sama. Aikajänne on usein lyhentynyt, reagointi nopeutunut ja piilossa on vaikea tehdä mitään.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Outi kommentista. Tämä tehtävä tuli tehtyä vähän toisella kädellä, mutta uskon kyllä että SOSTAC-malli on hyvä työkalu uudessa työssäni.

    VastaaPoista
  3. No hyvä, että itsekin myönsit. Tosin mielestäni olennaesin olit silti onnistunut nappaamaan.

    VastaaPoista