SOSTAC on Paul
Smithin kehittämä malli markkinoinnin suunnittelun avuksi. On olemassa hyvinkin
erilaisia malleja hyvästä markkinointisuunnitelmasta, mutta monet ovat sitä
mieltä, että SOSTACista löytyvät kaikki ne elementit, jotka vähintään pitää
löytyä hyvästä markkinointisuunnitelmasta. Malli jakautuu kuuteen osioon:
S stands
for Situation Analysis – Missä olemme nyt?
O stands for Objectives – Mihin haluamme mennä?
S stands for Strategy – Strategia?
T stands for Tactics – Millä keinoin aiomme toteuttaa
strategian?
A is for Action or implementation - Toteutus
C is for Control – Kuinka mittaamme, monitoroimme, arvioimme ja päivitämme
Näihin osioihin
lisätään vielä kolme ämmää eli Men, Money ja Minutes. Eli kuvataan
minkälaisilla resursseilla näitä asioita voidaan tehdä. Minkälaisilla
henkilöstöresursseilla, minkälaisilla taloudellisilla resursseilla ja
minkälaisilla aikatauluilla.
Action
Päätin ryhtyä toimeen ja pistää uuden työpaikkani
markkinointisuunnitelman SOSTACin avulla kuntoon. Siinähän sitä kehitystehtävää
onkin kerrakseen eli tästä enemmän myöhemmin.
Tässä tehtävässähän piti vertailla
markkinointisuunnitelman tekoa ennen ja jälkeen internetin. Jos vertailun
pohjana käyttää SOSTAC-mallia, niin SOS kohdista voi todeta, että
markkinointisuunnitelman teko ei ole kai muuttunut juuri mitenkään. Tosin esim.
nykytilan arviointi on muuttunut helpommaksi, niin paljon tietoa on saatavissa
esim. Googlesta. Itse olen käyttänyt viime päivinä melkoisen määrän aikaa
analysoiden ihmisten käyttäytymistä, kilpailijoiden toimia ja yrityksen
nykytilaa. Jaa jäänyt valitettavasti aivan koukkuun erilaisiin
analysointityökaluihin….
T-osuudessa muutos
tulee siitä, että internet on muuttanut työkaluja, mutta muutapa muutosta ei
juuri ole. Myös toteutusosioon on tullut paljon työkaluja lisää. Erilaiset
sähköiset työkalut ja välineet mahdollistavat entistä tarkemman segmentoinnin,
mikä tarkoittaa myös lisääntynyttä työmäärää. Mittaamista sähköinen maailma on
puolestaan helpottanut. Eli lyhyesti voisi kai todeta, että työkalut ovat
muuttuneet, mutta perusta on pysynyt entisellään.
Jään odottelemaan raportointiasi kehitystyöstä. Mietin, olisiko tässä tehtävässä pitänyt mainita konkreettisia esimerkkejä verkkotyökaluista, joita voi nykyään hyödyntää.
VastaaPoistaSamaa mieltä kyllä, että perusta on sama. Aikajänne on usein lyhentynyt, reagointi nopeutunut ja piilossa on vaikea tehdä mitään.
Kiitos Outi kommentista. Tämä tehtävä tuli tehtyä vähän toisella kädellä, mutta uskon kyllä että SOSTAC-malli on hyvä työkalu uudessa työssäni.
VastaaPoistaNo hyvä, että itsekin myönsit. Tosin mielestäni olennaesin olit silti onnistunut nappaamaan.
VastaaPoista