perjantai 10. helmikuuta 2012

Kaikki matkat saman auringon alta

Kaivoin hyväksi esimerkiksi yhden display-mainoskampanjan, koska suhtaudun itse niin kriittisesti display-kamppiksiin. Ehkä tämän jälkeen pitää vähän miettiä uudestaan omaa suhtautumistaan.

Aurinkomatkojen "Kaikki matkat saman auringon alta" -kampanja on näyttänyt toimivan erityisen hyvin. Aurinkomatkojen myynti- ja markkinointijohtaja Anna Salmen mukaan kampanjan tuloksena Aurinkomatkojen spontaani tunnettuus kasvoi 3 % jo entisen huikean 78 % päälle. Aurinkomatkoista pitäminen kasvoi 12 % ja brändimielikuvassa tapahtui positiivista kehitystä. Ei display siis ihan tehotonta voi olla....


Elo-syyskuussa 2011 www.mtv3.fi-sivustolla toteutetun kampanjan tavoitteena oli viestiä Aurinkomatkojen toimintamallissa tapahtuneesta merkittävästä muutoksesta sekä kesän alussa lanseeratusta uudesta verkkopalvelusta. SMT:n ja Arean vapaa-ajanmatkatoiminnot siirtyivät vuoden alusta Aurinkomatkoille ja asiakkaille haluttiin kertoa, että Aurinkomatkoilta saa perinteisten rantalomapakettien lisäksi kaikki vapaa-ajan matkustukseen liittyvät palvelut kuten reittilennot, majoituksen, vuokra-autot jne.

Kampanja voitti myös Maikkarin Kuukauden parhaat pikselit -kisan, jonka raadin mukaan piirroskuviin perustuva toteutus oli hauska, aktivoiva ja visuaalisestikin erottuva. Ja tämä yhdistettynä hyviin tuloksiin sai raadin myöntämään Aurinkomatkojen kampanjalle ykköspaikan.

Omasta mielestäni mainos toimi hyvin siksi, että se oli selkeä ja yksinkertainen, itse mainokseen ei oltu edes yritetty laittaa koko viestiä vaan houkuteltiin ihmisiä sisään. Klikkaa ja voita unelmiesi loma -painike toimii aina ja sitä kautta sisään tulleet saadaan koukutettua hyvillä sisällöillä.  Mainos oli erittäin näkyvällä paikalla www.mtv3.fi-sivuston etusivulla, jossa liikennemäärä on kova.

Hyvää kampanjassa oli myös se, että tällaisella toteutuksella saadaan kerättyä ihmisten yhteystiedot. Uskallan epäillä, että jatkokampaja on ollut sähköpostisuora unelmalomaa tavoitelleille. Tästä voisi myös jatkaa niin, että unelmaloman voittajat esim. bloggaavat matkakokemuksistaan ja näitä kokemuksia jaetaan Aurinkomatkojen omissa kanavissa.

Lähde: www.mtv3.fi

4 kommenttia:

  1. Hyvä kun aurinkomatkat ovat vihdoinkin heränneet tämän uuden konseptin markkinointiin. Muutoksestahan on pitkä aika. Hehän lähtivät liikkeelle hyvin varovaisesti lähes samalla vanhalla logolla ja hyvin kevyellä mielikuvamarkkinoinnilla. Uskon kuitenkin, että menee vielä pitkä aika, ennenkuin kaduntallaajat mieltävät aurinkomatkat toimistoksi, josta voi ostaa juuri heille räätälöityjä erikoismatkoja.

    VastaaPoista
  2. Täytyy myöntää, että minäkin olen skeptinen bannerien suhteen. Ikinä en ole niitä klikannut sillä mielellä, että tuostahan voisi jotain ostaa.

    Unelmien toteuttaminen on kyllä hyvä houkutin. Ainahan se on mielessä, loma, kuten kilpailija houkuttelee.

    Yritykselle on muuten saatu valittua minuun vetoava nimi. Syksyn sateiden vuosi vuodelta pitkittyessä täällä Lapissakin aurinko on se jota eniten kaipailee.

    VastaaPoista
  3. Tämän kampanjan mittarit ovat kyllä sellaisia, että varmaan vaikea todentaa, että juuri tämä banneri on saanut nuo tulokset aikaiseksi.

    VastaaPoista
  4. No onhan se toisaalta kiva, että johtaja on päässyt ko. luvuilla tuulettaa. Siinä on yksi numeerisen seurannan lisähienous.

    VastaaPoista