John Fotis, Dimitrios Buhalis ja Nicos Rossides ovat
tutkineet sosiaalisen median vaikutusta lomamatkan suunnittelussa Venäjän ja
entisen Neuvostoliiton markkinoilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 346 netin
käyttäjää, jotka olivat matkustaneet 12 viimeisen kuukauden aikana. Vastaajia
pyydettiin arviomaan sosiaalisen median roolia ja vaikutusta kolmessa eri
matkustusprosessin vaiheessa eli ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen.
Sosiaalisen media merkitys on kasvanut viime vuosina
valtavasti. Facebookilla on yli 500 miljoonaa käyttäjää, joista 50 % kirjautuu
palveluun päivittäin, Twitterillä on 175 miljoonaa käyttäjää, jotka
kirjoittavat 95 miljoonaa twiittiä päivässä, Youtubessa katsellaan pelkästään
mobiililaitteilla yli 200 miljoonaa videota päivässä ja maailmassa on yli 150
miljoonaa blogia. Näin merkittävä aktiivisuus sosiaalisessa mediassa vaikuttaa
myös matkailuun. Erityisen suuri merkitys sosiaalisella medialla on matkustuspäätöksen tekemisessä.
Web 2.0:lla on ollut suuri vaikutus siihen, kuinka
matkailijat suunnittelevat ja varaavat matkoja. European Travel Monitorin
mukaan vuonna 2009 lomamatkan tehneistä 48 % varasi matkan netistä ja lisäksi
12 % etsi vain tietoa, mutta ei tehnyt varausta. Tripadvisorin mukaan heillä on
40 miljoonaa käyttäjää kuukausittain ja
eMarketer kertoo, että jo 82 % amerikkalaisista on lukenut asiakkaiden arvioita
tukemaan omaa ostopäätöstään.
Venäläiset tekevät ulkomaan matkoja yhdeksänneksi eniten
maailmassa ja viidenneksi eniten Euroopassa. Venäjä eroaa useimmista muista
markkinoista mm. netin käyttäjien määrässä ja online-käyttäytymisessä. Venäläiset
ovat nimittäin maailman sitoutuneimpia netin käyttäjiä. Vuoden 2010 elokuussa
75 % venäläisistä netin käyttäjistä vieraili vähintään yhdellä sosiaalisen
median sivustolla ja vietti siellä aikaa keskimäärin 9,8 tuntia kun maailman
keskiarvo on 4,5 tuntia. Venäläiset poikkeavat muista markkinoista myös siinä,
mitä sosiaalista mediaa käytetään. Tärkeimmät palvelut Venäjällä ovat Vkontakte
ja Odnoklassniki, Facebook on vasta viidennellä sijalla.
Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia seuraavia asioita:
1.
Mikä on sosiaalisen media rooli ennen matkaa,
matkan aikana ja matkan jälkeen
2.
Kuinka paljon sosiaalinen media vaikuttaa
matkustussuunnitelmiin
3.
Kuinka luotettavia sosiaalisen median palvelut
ovat verrattuna perinteisiin tietokanaviin
4.
Kuinka Venäjän markkina eroaa muista
markkinoista sosiaalisen median käytössä, sosiaalisen median merkityksessä ja
luottamuksessa sosiaaliseen mediaan
Tutkimuksen tekijät ovat myös asettaneet tutkimukselle
erilaisia hypoteeseja, mutta referoin tässä vain tutkimuksen
mielenkiintoisimmat tulokset.
Tulokset
97 % vastaajista oli vieraillut jossain sosiaalisen
median palvelussa viimeisen 12 kuukauden aikana. Näistä 49 % käytti sosiaalista
media useamman kerran päivässä ja 36 % lähes päivittäin. ”Ennen matkaa”
–vaiheessa tärkeimmäksi asiaksi vastaajat määrittelivät matkakohteen valinnan
ja tiedon etsimisen siitä, mitä matkakohteessa voi tehdä. 45 % venäläisistä
vastaajista käytti sosiaalista mediaa tähän tarkoitukseen. 24 % vastaajista
käytti sosiaalista mediaa vaihtoehtoisten matkakohteiden määrän rajaamiseen.
Matkan aikana 50 % vastaajista käyttää sosiaalista mediaa
yhteydenpitoon ystävien kanssa ja 30 % etsii lisää tietoa matkakohteen
aktiviteeteista. Matkan jälkeen 78 % vastaajista käytti sosiaalista mediaa
matkakokemusten jakamiseen. 29 % vastaajista on matkailuun liittyvien
sosiaalisten palvelujen vakiokäyttäjiä ja vierailevat matkan jälkeen näissä
palveluissa saadakseen uusia ideoita seuraavia matkoja varten. Tutkimuksen tekijät toteavatkin, että
sosiaalisen median käyttö inspiraation lähteenä matkakohdetta suunniteltaessa
on erittäin suosittua Venäjällä.
Toinen tutkimuksen kohde oli sosiaalisen median
vaikuttavuus matkakohteen valintaan, majoituskohteen valintaan ja kuinka paljon
sosiaalinen media muutti suunnitelmia ennen matkan ostoa. Vastaajia pyydettiin
arvioimaan asteikolla 1–7 kuinka paljon sosiaalinen media vaikutti yllä
mainittuihin asioihin. Vaikutus matkakohteen valintaan oli 4,8 ja
majoituskohteen valintaan 4,6. Vastaajista 65 % ilmoitti, että he tekivät
sosiaalisen median vaikutuksesta muutoksia matkasuunnitelmiin.
Lopuksi vastaajia pyydettiin määrittelemään eri
tietolähteiden luotettavuutta asteikolla 1–7. Luotettavimmaksi lähteeksi nousi
ystävät ja sukulaiset (6,4), muiden matkailijoiden arvioinnit erilaisilla
nettisivuilla (5,2), sosiaalinen media (4,6), viralliset kunnan tai valtion
matkailusivut (4,4), tv- ja radio-ohjelmat ja lehtiartikkelit (4),
matkatoimistot (3,8) ja mainonta (3,6).
Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalista mediaa
käytetään kaikissa matkan vaiheissa, kuitenkin eri vaiheissa eri laajuudessa ja
eri tarkoituksiin. Venäläisille sosiaalisen median rooli on tärkein
matkakokemuksien jakamisessa ja sitä kautta matkustusinspiraatioiden
hakemisessa. Toinen tärkeä syy käyttää sosiaalista mediaa on yhteyden pitäminen
ystävien kanssa myös matkan aikana. Tämä tulos korreloi hyvin sen kanssa, että
venäläinen luonteenlaatu on hyvin vahvasti kollektiivinen.
Lähde: International Journal of Online Marketing, 1(4),
1-19, October-December 2011. Social Media Impact on Holiday Travel Planning: The case of the
Russian and the FSU Markets. Fotis John, Buhalis Dimitrios, Rossides Nicos.
Kiitos tästä referaatista. Tuo venäläisten tavoittaminen on minusta matkailun graalin malja ja tässä oli siihen vähän osviittaa.
VastaaPoistaOnpa hauska sattuma, että käsittelet samaa tutkimusta kuin minä. Minulla oli hieman eri raportti käsittelyssä, mutta samat faktat kuitenkin.
VastaaPoistaOlin tammikuussa Enter2012-konferenssissa Helsingborgissa, jossa John Fotis itse esitteli tätä tutkimusta. Buhalis oli siellä joka paikassa häiläämässä. Oli hauska törmätä ihmisiin, joita oli aiemmin nähnyt vain opinnäytetöiden lähdeluetteloissa.
Hello Pia! Nyt sitten oppia soveltamaan, venäläiseen someen paljon tietoa siitä, mitä Savonlinnan seudulla voi tehdä. Paikkakunnalla vierailevien venäläisasiakkaiden hyvää palvelua unohtamatta, kun sukulaisten ja ystävien välittämä tieto koetaan tämänkin tutkimuksen mukaan luotettavimmaksi.
VastaaPoistaOuti, sain tämän artikkelin Pellervo Kokkoselta, joka oli myös Enterissä mukana:-)
VastaaPoistaJaana, juuri näin. Palvelu niin hyväksi, että asiakkaat haluavat kertoa kaikille miten upea matka heillä oli Savonlinnan seudulle.
Olipas mielenkiintoista tietoa, kiitos tästä refetaatista!
VastaaPoistaKoska esittelit tilastoja, olisi ollut mukava kertoa myös miltä ajanjaksolta ne ovat, sillä tänä päivänä osa noista luvuista on jo vanhentunut.
VastaaPoistaBTW. kokeile muuten blogiasi Chrome selaimella. Taustakuvan takia, erittäin vaikea lukea. Ajattele jos kyseessä olisikin vaikka yrityksesi verkkokauppa.
Totta puhut Ilkka, vuosiluvut olisi pitänyt mainita. Itse asiassa käytän vain Chromea ja minusta tämä on oikein helppo lukea:-)
Poista