Tuloksen Suvi Johansson käy postauksessaan läpi asiaa viiden eri mittarin kautta:
1. Sisällön kuluttaminen
2. Sisällön jakaminen
3. Liidien määrä ja laatu
4. Myynti
5. Sitoutuminen
Sisällön kuluttaminen
Tämä osio oli itselleni helppo, sillä juuri näitä asioita seuraan itse aktiivisesti eli kävijämäärä, suosituin sisältö, bounce rate ja sivuilla käytetty aika. Tämä on perusjuttuja ja vähintään tämän verran jokaisen markkinoijan pitää omia sivujaan seurata. Seuraathan sinäkin?
Sisällön jakaminen
Olen itse höyrähtänyt jokunen aika sitten termiin nimeltään seedaus eli markkinointiviestien kohdennettu jakelu sosiaalisessa mediassa. Uskon, että kiinnostavan tiedon jakaminen on se ratkaiseva tekijä myynnin kasvattamisessa. Minun pitäisi pystyä tuottamaan niin kiinnostavia sisältöjä, että ihmiset haluaisivat jakaa niitä ja toisaalta minun pitäisi itse pystyä tarjoamaan omia sisältöjäni oikeisiin paikkoihin, esim. erilaisiin Facebook-ryhmiin. Pienimuotoisesti kyse on ilmaisesta asiasta, mutta toki markkinoilla on jo seedaukseen erikoistuneita yrityksiäkin, jotka tekevät seedauksen puolestasi ja tarjoavat toimijoille jopa omia seedausalustoja.
Seedaus prosessi. Lähde: www.sose.fi |
Liidien määrä ja laatu
Taas yksi asia, jota en ole seurannut lainkaan, vaikka ihan varmasti piätäisi. Lupaan kautta kiven ja kannon, että liidien määrä ja laatu tulee analytiikan vakioraporteihin heti kun aloitan työt Punkaharjulla:-)
Myynnin seuranta
Myynnin seuranta on kaiken a ja o, ja onnistuu helposti jos sinulla on oma verkkokauppa. Tai helposti ja helposti, Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:ssä seurantakoodia on yritetty asentaa välillä huonommin ja välillä paremmin tuloksin, mutta nyt seurantakoodi taitaa olla paikallaan. Uudessa työpaikassa seurantakoodin asentaminen tai asennuttaminen on ensimmäisiä tehtäviä. Nettisivujen konversio tulee olemaan yksi työni onnistumisen arvioinnin tärkeimpiä mittareita.
Sitoutumisen seuranta
Tämäkin on asia, johon on tullut perehdyttyä kohtuuttoman huonosti. Sitoutumista seurataan Tuloksen postauksen mukaan sivuilla vietetyn ajan perusteella, mutta itse pitäisin yhtä tärkeänä sitä, että asiakas saapuu sivuille uudestaan ja vielä uudestaan. Sehän on todellisen sitoutumisen merkki ja toisaalta myös se, että haluaa jakaa sivuston sisältöjä omille verkostoilleen.
Voisi ehkä tiivistää niin, että tähän saakka Google Analytics on ollut minulle paikka, jossa seuraan mitä tapahtuu, maaliskuun alusta lähtien Google Analytics on minulle työkalu, jolla tehostan Punkaharjun myyntiä.
Mielenkiintoisia huomioita - seedaus oli aivan uutta, kiitos opista! Pidän itsekin erilaisista analyysi työkaluista ja käyn Analyticsissä säännöllisesti. Mutta yrityskohtaisessa markkinoinnissa koen kuitenkin tuskaa kaiken tiedon hyödyntämisessä ja ajan löytämisessä analyysien kunnolliseen perehtymiseen. Tilastot, käppyrät ja analyysit ovat kiehtovia.
VastaaPoistaHello Pia! Jopas tuli taas yhdessä bloggauksessa paljon uusia asioita opeteltavaksi:seedauksen seurantaa, liidien määrä ja laatu, sitoutumisen seuranta. Hieno juttu, että olet koukussa analysointityökaluihin :); ja se, että jaat tietoa! Yritetään ottaa oppia!
VastaaPoistaHei, Pia! Annat tässä paljon uutta asiaa (samoja kuin Jaana näkyykin jo listanneen). Analyysit, käppyrät ja etenkin myyntitulokset kiinnostavat, vaikka, kuten Ninakin toteaa, tiedon hyödyntäminen usein jää puolitiehen. Asiasta toiseen, sinulla on tosi hieno tämä blogi - sekä ulkoasu että sisältö!
VastaaPoistaKiitos kommenteista. Voin Nina joskus näyttää kuinka olen itse hyödyntänyt Googlen analysointityökaluja esim. nettisivujen kehittämisessä. Aikaahan se vie, mutta toisaalta tulosten pitäisi olla hyviä. Katsotaan kun pääsen kunnolla hommiin käsiksi.
VastaaPoistaKokoussa?
VastaaPoista