sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Koukussa analytiikkaan

Olen käyttänyt Analyticsiä jo monta vuotta ja voisi kai todeta, että olen koukussa erilaisiin analysointityökaluihin. Epäilen kuitenkin, että olen käyttänyt vain murto-osaa Analyticsin kaikista ominaisuuksista, sillä seuraan lähinna kävijämääriä, bounce ratea, liikenteen lähteitä, suosituimpia sisältöjä, sivuilla vietettyä aikaa ja mistä maista ja kaupungeista kävijät tulevat. Nyt on oiva aika syventää osaamistaan ja siihen käyköön viitekehykseksi viime viikolla sähköpostiini tupsahtanut Tuloksen posti, jonka aiheena oli Tehosta verkkosisältöjäsi mittaamalla.

Tuloksen Suvi Johansson käy postauksessaan läpi asiaa viiden eri mittarin kautta:

1. Sisällön kuluttaminen
2. Sisällön jakaminen
3. Liidien määrä ja laatu
4. Myynti
5. Sitoutuminen

Sisällön kuluttaminen

Tämä osio oli itselleni helppo, sillä juuri näitä asioita seuraan itse aktiivisesti eli kävijämäärä, suosituin sisältö, bounce rate ja sivuilla käytetty aika. Tämä on perusjuttuja ja vähintään tämän verran jokaisen markkinoijan pitää omia sivujaan seurata. Seuraathan sinäkin?

Sisällön jakaminen

Olen itse höyrähtänyt jokunen aika sitten termiin nimeltään seedaus eli markkinointiviestien kohdennettu jakelu sosiaalisessa mediassa. Uskon, että kiinnostavan tiedon jakaminen on se ratkaiseva tekijä myynnin kasvattamisessa. Minun pitäisi pystyä tuottamaan niin kiinnostavia sisältöjä, että ihmiset haluaisivat jakaa niitä ja toisaalta minun pitäisi itse pystyä tarjoamaan omia sisältöjäni oikeisiin paikkoihin, esim. erilaisiin Facebook-ryhmiin. Pienimuotoisesti kyse on ilmaisesta asiasta, mutta toki markkinoilla on jo seedaukseen erikoistuneita yrityksiäkin, jotka tekevät seedauksen puolestasi ja tarjoavat toimijoille jopa omia seedausalustoja.

Seedaus prosessi. Lähde: www.sose.fi
Analyticsin kautta voi seurata kävijöiden sosiaalista toimintaa eli kuinka paljon ja missä kävijät ovat jakaneet sivujen sisältöjä ja mitä sisältöjä on jaettu. Näitä asioita en ole tähän mennessä seurannut juuri lainkaan, mutta nyt uskon, että tästä tulee yksi tärkeimmistä seurantakohteista.

Liidien määrä ja laatu

Taas yksi asia, jota en ole seurannut lainkaan, vaikka ihan varmasti piätäisi. Lupaan kautta kiven ja kannon, että liidien määrä ja laatu tulee analytiikan vakioraporteihin heti kun aloitan työt Punkaharjulla:-)

Myynnin seuranta

Myynnin seuranta on kaiken a ja o, ja onnistuu helposti jos sinulla on oma verkkokauppa. Tai helposti ja helposti, Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:ssä seurantakoodia on yritetty asentaa välillä huonommin ja välillä paremmin tuloksin, mutta nyt seurantakoodi taitaa olla paikallaan. Uudessa työpaikassa seurantakoodin asentaminen tai asennuttaminen on ensimmäisiä tehtäviä. Nettisivujen konversio tulee olemaan yksi työni onnistumisen arvioinnin tärkeimpiä mittareita.

Sitoutumisen seuranta

Tämäkin on asia, johon on tullut perehdyttyä kohtuuttoman huonosti. Sitoutumista seurataan Tuloksen postauksen mukaan sivuilla vietetyn ajan perusteella, mutta itse pitäisin yhtä tärkeänä sitä, että asiakas saapuu sivuille uudestaan ja vielä uudestaan. Sehän on todellisen sitoutumisen merkki ja toisaalta myös se, että haluaa jakaa sivuston sisältöjä omille verkostoilleen.

Voisi ehkä tiivistää niin, että tähän saakka Google Analytics on ollut minulle paikka, jossa seuraan mitä tapahtuu, maaliskuun alusta lähtien Google Analytics on minulle työkalu, jolla tehostan Punkaharjun myyntiä.




5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisia huomioita - seedaus oli aivan uutta, kiitos opista! Pidän itsekin erilaisista analyysi työkaluista ja käyn Analyticsissä säännöllisesti. Mutta yrityskohtaisessa markkinoinnissa koen kuitenkin tuskaa kaiken tiedon hyödyntämisessä ja ajan löytämisessä analyysien kunnolliseen perehtymiseen. Tilastot, käppyrät ja analyysit ovat kiehtovia.

    VastaaPoista
  2. Hello Pia! Jopas tuli taas yhdessä bloggauksessa paljon uusia asioita opeteltavaksi:seedauksen seurantaa, liidien määrä ja laatu, sitoutumisen seuranta. Hieno juttu, että olet koukussa analysointityökaluihin :); ja se, että jaat tietoa! Yritetään ottaa oppia!

    VastaaPoista
  3. Hei, Pia! Annat tässä paljon uutta asiaa (samoja kuin Jaana näkyykin jo listanneen). Analyysit, käppyrät ja etenkin myyntitulokset kiinnostavat, vaikka, kuten Ninakin toteaa, tiedon hyödyntäminen usein jää puolitiehen. Asiasta toiseen, sinulla on tosi hieno tämä blogi - sekä ulkoasu että sisältö!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista. Voin Nina joskus näyttää kuinka olen itse hyödyntänyt Googlen analysointityökaluja esim. nettisivujen kehittämisessä. Aikaahan se vie, mutta toisaalta tulosten pitäisi olla hyviä. Katsotaan kun pääsen kunnolla hommiin käsiksi.

    VastaaPoista