maanantai 20. helmikuuta 2012

Kambodzan matka sähköisen liiketoiminnan näkökulmasta

Aloin tänään uima-altaalla miettiä, miten sitä ennen on pystynyt matkustamaan, kun ei ollut kaikkia näitä sähköisiä härpäkkeitä ja apuvälineita mukana. Päätin ihan omasta mielenkiinnosta kuvata mitä kaikkia sähköisen liiketoiminnan välineitä olen itse hyödyntänyt tällä matkalla, ja täytyy sanoa, että lista on melkoinen. Tässä sitä on miettimistä ja pohtimista oman työpaikankin näkökulmasta eli missä kaikissa kanavissa pitää olla mukana, jotta asiakkaat meidät löytävät ja kuinka viesti parhaiten leviää. Mutta näillä välineillä minä matkastani selvisin...

Ennen matkaa

Tällä kertaa matkakohteen valinta tapahtuin Citydealin sähköpostin innoittamana. Olen tilannut Citydealin kirjeen, ja lähes joka aamu tulee vilkaistua tarjoukset läpi. Nyt silmiin sattui majoitustarjous Kambodzassa, Siem Reapissa. Kambodza matkakohteena ei sanonut minulle mitään, joten kävin googlailemassa mitä Siem Reapista sanotaan. Paras tieto löytyi erilaisista artikkeleista ja Wikipediasta. Matkapäätös syntyi näillä tiedoin.

Lentoja etsin ensin Supersaverin kautta ja lopulta vielä tarkistin Finnairin omat sivut. Varauksen tein Finnairilta. En käyttänyt Citydealin majoitustarjousta, koska huomasin että Booking.comista saa saman majoituksen samalla hinnalla. Lopulta päädyin vielä eri hotelliinkin kun olin lukenut asiakkaiden arvioita omaan hintaluokkaani sopivista hotelleista.

Laitoin Facebook-päivitykseen, että olen tilannut Kambodzan matkan, ja sen seurauksena sain parilta kaverilta mukavia matkavinkkejä. Lisäksi luin erilaisia matkablogeja, artikkeleita ja kaivoin tietoa Wikipediasta. Kambodzan ja Siem Reapin viralliset matkailusivut ovat niin huonoja, että niistä ei paljon iloa ollut, mutta eipä sillä ollut vaikutusta mopon ohjaukseen.

Matkan aikana

Matkan aikana olen surffaillut netissä sekä tietokoneella että puhelimella, sillä Siem Reapissa on ilmainen nettiyhteys lähes kaikkialla. Ystäviin pidän yhteyttä Facebookin kautta ja lisäksi kirjoitan matkablogia. Olen etsinyt netistä vinkkejä käyntikohteista ja ravintoloista. Erityisen hyödyllisiä ovat olleet blogikirjoitukset, joiden perusteella kävimme esim. Aki Ran maamiinamuseossa ja varasimme illallisen Hotel de la Paixin upeaan riippukeinuravintolaan. Kummastakaan en ollut kuullut aikaisemmin. Varauksen ravintolaan tein ravintolan nettisivuilla olevan lomakkeen kautta.

TripAdvisorin iPhone-aplikaatio on oikein käyttökelpoinen, sieltä kävin lukemassa ihmisten kokemuksista erilaisista käyntikohteista. Lisäksi olen käyttänyt tietokoneella Googlen karttapalvelua, vaikka useimmiten käytän karttaa puhelimessa.

Matkan jälkeen

Tässä vaiheessa on vielä epäselvää mitä matkan jälkeen tapahtuu, mutta matkakokemus jää elämään blogissani. Luultavasti lisäilen vielä kuvia Facebookiin. Voi olla, että joku kavereistani innostuu lähtemään Kambodzaan.

Että tällaista tuli sitten mieleen tällä kertaa:-)

6 kommenttia:

  1. Kiitti Pia matkasi avauksesta Internetin käytön näkökulmasta! Sitä paljon hoetaan, että ihmiset yhä enemmän hyödyntää Internetiä matkoihinsa liittyvissä päätöksissä, mutta vasta konkreettiset esimerkit (kuten sinun kirjoituksesi) todella saavat tajuamaan, että miten moninaista ja alati tapahtuvaa netin hyödyntäminen on!

    VastaaPoista
  2. Tuo on kyllä todella hyvä kuvaus - ja vähän samaan tyyliin tulee itsekin matkusteltua :) Matkan jälkeen kirjoitat sitten varmaan palautteet Bookingiin ja Trip Advisoriin.. Mutta ihan mieletöntä, miten siellä voi olla ilmainen netti lähes joka paikassa, kun kuvat näyttää siltä niin kuin olisitte Intiassa :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos tytöt. Luultavasti Tanja käyn kirjoittamassa arvostelun ainakin Booking.comiin koska heidän arvostelusysteeminsä on niin kätevä eli saat sähköpostin jossa pyydetään arviota. Muuten ei varmaan tulisi mentyä varta vasten arviointeja kirjoittamaan.

    VastaaPoista
  4. Tosiaan hyvä kuvaus nykypäivän tavasta matkustaa. Tämä tulee jatkumaan. Meidän perheessä on vanhempi tyttö toiminut matkatoimistovirkailijana. Luottokortti vaan käteen ja budjetti...

    VastaaPoista
  5. Googlen mukaan vuonna 2013 mobiilihakujen määrä ylittää normaalihakujen määrän. Itsekin huomaan, että mobiilia tulee käytettyä yhä enemmän. Siksi tuohon mobiilipuoleen pitäisi jaksaa perehtyä yhä paremmin.

    VastaaPoista
  6. Hei Pia! Olipas kiva lukea tämä artikkelisi. On uskomatonta huomata kuinka riippuvaiseksi sitä onkaan tullut näistä mobiililaitteista. Kun puhelin hajoaa ensimmäinen paniikki iskee, kun ei pääsekkään päivittämään FB-statusta vaan täytyy ensin käynnistää tietokone. :)

    VastaaPoista